Jaarverslag RMC Noord Groningen | 2019-2020
Ondersteuning van leerlingen vraagt extra inspanning
Inleiding
In de tweede helft van het afgelopen schooljaar kreeg het onderwijs volop te maken met de gevolgen van corona. In de ‘intelligente lockdown’ sloten onder andere scholen tijdelijk hun deuren en examens gingen niet door. Leerlingen en docenten maakten de overgang naar online lessen. Wat het effect van corona op verzuim is moet nog blijken. Scholen hoefden namelijk hun verzuimcijfers gedurende een bepaalde periode niet aan de gemeente door te geven. Dat maakt het lastig cijfers met elkaar te vergelijken.
Wel zijn er toenemende zorgen over jongeren. Daarbij zijn de mentale gezondheid en sociale ontwikkeling minstens zo belangrijk als de leerprestaties. Jongeren missen hun dagelijkse directe contacten met vrienden, klasgenoten en hun docenten. Ook maken ze zich zorgen over hun gezondheid of opleiding. Bijvoorbeeld omdat stages niet doorgaan of worden uitgesteld. Maar ze hebben vooral last van het gebrek aan perspectief. Dat maakt het soms moeilijk om gemotiveerd te blijven. Bovendien is met online lessen de drempel lager om school een keer over te slaan. Voor de RMC consulenten is het daarom zaak alert te blijven en vaker contact te hebben met de leerlingen waarover zorgen zijn. Het preventiespreekuur speelt daarbij een belangrijke rol. En het samenspel tussen school, RMC en andere gemeentelijke afdelingen is daarmee nog belangrijker geworden.
Voor het RMC is het een intensieve periode. Een goed contact met een jongere opbouwen via het scherm kost meer tijd. Pas na een aantal gesprekken ontstaat er vertrouwen. In het directe persoonlijke contact gaat dat een stuk sneller. Waar mogelijk zijn daarom toch zo veel mogelijk huisbezoeken afgelegd. Al was dat soms alleen maar om Teams op de laptop van een jongere te installeren.
De eerste cijfers over het voortijdig schoolverlaten (VSV) laten in het schooljaar 2019-2020 overigens een redelijk positief beeld zien
-
In cijfers
Bij meer dan 16 uur verzuim in vier weken melden scholen leerlingen bij de gemeente via de DUO. Vorig jaar waren dat er 131 en dit jaar 95. De RMC consulenten hebben alle leerlingen gesproken om samen te bekijken wat er aan de hand is en wat er gedaan moet worden om van de opleiding een succes te maken.
Soms is een enkel gesprek voldoende. Maar vaak zijn meerdere gesprekken nodig om het contact met school te herstellen en door te kunnen gaan met de opleiding.
DUO meldt wekelijks welke leerlingen voortijdig het onderwijs verlaten. Afgelopen jaar heeft het RMC 262 leerlingen in traject genomen nadat ze voortijdig waren uitgeschreven. Mede door de goede samenwerking tussen werkplein, onderwijs en gemeente, die is afgesproken in het Waddenmodel, is het gelukt om 103 van hen terug naar school te laten gaan.
Drie van deze jongeren haalden alsnog een startkwalificatie. Daarmee waren de resultaten van het RMC vergelijkbaar met die van het jaar ervoor. In totaal telden 120 jongeren aan het eind van het schooljaar niet langer mee als VSV’er. Ze gingen terug naar school, haalden een startkwalificatie, kregen een baan of waren boven de 23 jaar.
-
Leerling aan het woord
Het gaat slecht op school. Niet omdat je het niet kunt, maar omdat er van alles tegen zit. En wat ze ook tegen je zeggen, stoppen met school lijkt het goede om te doen. Je zit niet te wachten op leraren en hulpverleners die met adviezen komen. ‘Laat me met rust. Geef me wat ruimte.’
Jaël was 16 toen ze stopte met het gymnasium. Ze ging uiteindelijk aan het werk en bouwde met vallen en opstaan een zelfstandig bestaan op. Vorig jaar realiseerde ze zich dat ze niet de rest van haar leven in een magazijn wilde werken. ‘Ik nam toen contact op met het RMC’, vertelt ze. ‘Ik wil namelijk graag aan de universiteit archeologie gaan studeren. Maar ik wist niet hoe ik dat het beste kon aanpakken. Samen hebben we een pad daarvoor gemaakt. Ik ben nu aan het leren voor mijn eindexamen in de drie vakken die ik nodig heb om toegelaten te kunnen worden.’
‘Ik was heel blij dat de deur bij het RMC nog voor me openstond’, gaat ze verder. ‘Paulien heeft me geholpen een opleiding te kiezen en met een aantal praktische zaken. En het is sowieso fijn als er iemand naast je staat en af en toe met je meekijkt. Bijvoorbeeld om te bedenken hoe ik werk en studie zo kan combineren dat ik ook nog mijn huur kan blijven betalen.’ Jaël heeft er vertrouwen in dat het goed komt met haar examen en vervolgens de studie. Contact met de universiteit heeft ze al gehad. ‘Een paar jaar geleden voelde ik veel druk om zo snel mogelijk weer naar school te gaan. Dat werkte niet voor mij. Nu komt het uit mezelf. Dat is volgens mij het grote verschil.’
Ik was heel blij dat de deur bij het RMC nog voor me openstond’.
-
Studieruimte en maatwerk nodig om coronacrisis door te komen
Als de eerste lockdown één ding heeft geleerd is het dat een aantal studenten behoefte heeft aan extra ondersteuning. Omdat die behoeften sterk variëren, is maatwerk van belang. Het kan gaan om meer praktische problemen zoals een slechte internetverbinding of geen lessen kunnen volgen omdat het gewoon te druk is in huis. Zo is het voor jonge ouders lastig om te studeren als BSO of kinderopvang dicht is. Dat geeft stress. Extra ondersteuning kan ook nodig zijn omdat er sprake is van mentale problemen zoals eenzaamheid of zorgen om de studieresultaten. gebruik van verschillende werkvormen en methodieken waaronder theatersport.
Studiecentrum
‘We komen onze studenten op verschillende manieren tegemoet’, vertelt docent en studentbegeleider Myrthe Langeveld van het Noorderpoort in Appingedam. ‘Studenten kunnen een aantal dagen per week terecht in onze ‘noodopvang’. Daar kunnen ze hun lessen volgen en een op een contact hebben met docenten. Dat blijft voor veel studenten belangrijk. Bijvoorbeeld om even de bevestiging te krijgen dat ze goed bezig zijn.’ ‘Ook in Delfzijl hebben we zo’n studiecentrum ingericht’, vult haar collega Ellen Wobbes aan. ‘Hier bieden we individuele coaching en kunnen gericht met achterstanden aan de slag als de student dat wil.’
‘Communicatie is de sleutel’, aldus Myrthe. ‘We doen er allesaan om het contact met de leerlingen te onderhouden.
Korte lijnen
‘Communicatie is de sleutel’, aldus Myrthe. ‘We doen er alles aan om het contact met de leerlingen te onderhouden. Dat doen we vooral via Whatsapp. Voor veel studenten is er een drempel om te bellen of te mailen. In de online lessen verwachten we dat leerlingen actief meedoen. Op die manier krijgen we ook een indruk van hoe het met ze gaat. Als we ons zorgen maken, schakelen we meteen met het RMC of School als Wijk als er bijvoorbeeld problemen thuis zijn. Die lijnen zijn kort. Als we iemand een paar dagen missen, gaat het RMC erop af. We zitten er bovenop en dat zien we terug in het aantal voortijdig schoolverlaters.’
Stage
Probleem voor veel MBO’ers zijn de stageplekken. ‘Bij de nautische opleiding heeft iedereen gelukkig een plek kunnen vinden’, volgens Ellen. ‘Al was dat soms improviseren. Bijvoorbeeld omdat iemand niet in een ander land kon opstappen.’ Voor zorg en detailhandel was de situatie heel anders. ‘Winkels gingen dicht en zorginstellingen hadden liever geen mensen van buiten’, verklaart Myrthe. ‘Dat was een lastige situatie voor de studenten. Want ze maakten zich zorgen of ze wel voldoende stage-uren konden halen. Daar gaan we op zich soepel mee om. En er waren ook studenten die in de zomer doorgingen om uren in te halen.’
Structuur
Bij het begin van de coronacrisis zagen studenten nog wel de voordelen. Bijvoorbeeld om niet te hoeven reizen. Maar het duurt inmiddels te lang, merken Ellen en Myrthe. Studenten vinden het lastig om vol te houden. En ook al zijn de online lessen inmiddels ingekort, het blijft belastend. Ze missen toch de structuur van de dagelijkse gang van zaken op school en het contact met hun leeftijdsgenoten.
-
Werkafspraken voor Route dagbesteding gemaakt
In 2017 nam RMC het initiatief om in aanvulling op de route Arbeid een route Dagbesteding uit te werken. Dit past bij de nieuwe taken voor het RMC op het gebied van jongeren in kwetsbare positie. Met alle betrokkenen zijn afgelopen jaar verdere afspraken gemaakt over de route Dagbesteding. Deze moet ervoor zorgen dat jongeren voor wie onderwijs of werk (nog) niet haalbaar is, wel mee kunnen blijven doen in de samenleving.
Start
De route naar dagbesteding begint al op de basisschool. Op basis van een test bepalen ouders en school samen wat de beste vervolgstap is. Dat zal in veel gevallen voortgezet speciaal onderwijs of praktijkonderwijs zijn. De gemeente komt via het Centrum voor Jeugd en Gezin in beeld als er mogelijk jeugdzorg moet worden ingezet.
Inschatting
In de eerste twee jaar in het VSO of praktijkonderwijs maakt de school een verdere inschatting van het toekomstperspectief van de jongere. Leren, werken of dagbesteding? Dit gebeurt uiteraard in goed overleg met de ouders. Wanneer de keus valt op dagbesteding, dan kan de jongere via een aantal stages ontdekken wat het beste past. Tegen het eind van de schooltijd gaat de school dan samen met de andere betrokkenen actief op zoek naar een geschikte plek voor de dagbesteding. Ook wordt gekeken welk perspectief er is op verdere ontwikkeling. Daarover worden concrete afspraken gemaakt. Het UWV is betrokken bij een eventuele aanvraag voor een Wajong uitkering. Op die manier is de jongere rond zijn 18e helemaal klaar om te starten. Achter de schermen vindt een goede overdracht plaats van school naar dagbesteding en binnen de gemeente van de jeugdzorg naar de WMO. Bij die overgang speelt de consulent 18 - / 18+ een belangrijke rol.
Vinger aan de pols
De eerste jaren houdt de gemeente de regie op de gang van zaken. Daarvoor gaat ze regelmatig met de jongere en de aanbieder van dagbesteding om tafel. Hoe verloopt de ontwikkeling in relatie tot de afspraken en de doelen uit het zorgplan? Als de dagbesteding niet of niet langer geschikt blijkt, gaan gemeente en jongere zo snel mogelijk samen op zoek naar een alternatief. Het streven is dan om de jongere op zo kort mogelijke termijn op een nieuwe plek te hebben.
Coördinatie
In dit complexe samenspel tussen diverse partijen is een goede coördinatie van groot belang. Die rol heeft het RMC. De RMC-coördinator houdt in de gaten of alle stappen worden gezet en werkafspraken worden nagekomen. Mochten er zich knelpunten voordoen, dan zorgt het RMC ervoor dat betrokkenen om tafel gaan en gezamenlijk met een oplossing komen. Het maken van deze werkafspraken laat in ieder geval zien dat de bereidheid om er gezamenlijk uit te komen bij alle partijen groot is.
In dit complexe samenspel tussen diverse partijen is een goede coördinatie van groot belang. Die rol heeft het RMC.
-
Ons team
Wij willen er zijn voor iedereen binnen de RMC- doelgroep, met name voor hen die ondersteuning nodig hebben bij de vraagstukken rondom scholing, werk-leertrajecten en andere aanverwante zaken. Als team zijn wij divers, transparant, daadkrachtig en toegankelijk. Daarnaast hechten wij waarde aan goede en laagdrempelige samenwerking met scholen, bedrijven, Werkpleinen, welzijnsorganisaties, jongerenprojecten etc.
Paulien SmidtDe zin van het leven, die schrijf je zelf
Nanno BijlholtAls je wat wilt, kan je mij bellen
-
Wethouders in de regio die verantwoordelijk zijn voor RMC
De volgende wethouders zijn/waren verantwoordelijk voor onderwijs en/of RMC:
De volgende wethouders waren verantwoordelijk voor onderwijs en/of RMC voor de herindeling: