Jaarverslag RMC Noord Groningen | 2020-2021
Regio doet het beter dan landelijke gemiddelden
Inleiding
Met een percentage van 1,69 aan nieuwe voortijdig schoolverlaters sluit de regio Noord Groningen Eemsmond het schooljaar 2020-2021 goed af. Met dit percentage hoort de regio bij de best presterende regio’s in Nederland. Voor vrijwel alle onderwijstypen scoort Noord Groningen Eemsmond beter dan de landelijke gemiddelden en de streefcijfers die uiteindelijk moeten leiden naar 20.000 voortijdig schoolverlaters in Nederland in 2024. Met name op MBO 1 en 2 niveau zijn in onze regio de percentages verder gedaald.
De positieve resultaten zijn de opbrengst van een jaar lang hard werken door het onderwijs en de medewerkers van het RMC. Toch blijft er nog volop reden tot zorg. Want in dit volledig door Covid bepaalde schooljaar, zien ze dat veel jongeren problemen hebben. Op school maar zeker ook privé. Daarnaast zien ze dat het onderwijs soepeler is omgegaan met de normen. Hierdoor zijn studenten die voorheen al dan niet gedwongen zouden stoppen op school gebleven. Het is dan ook zaak goed de vinger aan de pols te houden om te voorkomen dat zij alsnog uitvallen in de jaren erna. Er zijn overigens ook studenten die tijdens de pandemie goed gedijden bij het onderwijs thuis. Ze hadden niet de veelheid aan prikkels op school en konden zich daardoor beter concentreren. Ook de mogelijkheid om meer het eigen tempo te bepalen was voor sommige studenten een positieve bijkomstigheid.
Ervaringen benut
In het schooljaar 2019-2020 had de Covid pandemie alleen in de tweede helft van dat jaar gevolgen voor jongeren en het onderwijs. De medewerkers van RMC en onderwijs ervoeren in dat jaar hoe belangrijk het is om maatwerk te leveren en intensief contact te houden met studenten. Omdat ze minder op school waren, dreigden zij sneller uit beeld te raken. Juist die intensieve contacten en korte lijnen zijn voor jongeren belangrijk. Zo weten ze dat ze altijd bij iemand terechtkunnen. Of het nu telefonisch, per mail of whatsapp is. En ook buiten kantooruren. Dat verlaagt voor hen de drempel om aan de bel te trekken als het niet goed met ze gaat. De studenten meldden zich met diverse problemen. Dat varieerde van angsten, gebrek aan motivatie of het niet kunnen vinden van een stageplek. Bijvoorbeeld omdat de horeca volledig dicht was. Een ander inzicht uit het voorgaande schooljaar was dat het belangrijk is om met name kwetsbare studenten de mogelijkheid te bieden om toch naar school te komen. Ook de studenten van de entreeopleiding kregen zo veel mogelijk op locatie les.Voor vrijwel alle onderwijstypen scoort Noord Groningen Eemsmond beter dan de landelijke gemiddelden.
-
In cijfers
Bij meer dan 16 uur verzuim in vier weken melden scholen leerlingen bij de gemeente via de DUO. Vorig jaar waren dat er 95 het afgelopen schooljaar 13 meer. De meeste meldingen werden gedaan in de eerste helft van het schooljaar toen er weinig sprake was van beperkende maatregelen vanwege Covid. Het feitelijke verzuim kan daarmee wat hoger liggen dan de cijfers laten zien. De RMC consulenten hebben alle leerlingen gesproken. Samen keken ze wat de oorzaken voor het verzuim zijn. Daarna bespraken ze gezamenlijk wat er nodig is om op een goede manier verder te kunnen met de opleiding.
Jongeren in traject
Het afgelopen schooljaar is met 197 studenten een traject gestart. Van hen zijn 53 terug naar school gegaan om hun opleiding te vervolgen en één behaalde een startkwalificatie. Daarmee lag het percentage met succes afgeronde trajecten een kleine 10% lager dan in het jaar ervoor.
Dat heeft voor belangrijk deel met Covid te maken. Zo bleek bijvoorbeeld dat sommige trajecten niet om te zetten waren naar online. -
Leerling aan het woord Met plezier op de steiger
Nadine begon twee keer aan een mbo- opleiding: Verzorgende IG en Pedagogisch Werk. Maar na drie jaar besloot ze te stoppen. Een combinatie van persoonlijke omstandigheden en het gevoel dat de opleidingen het toch niet helemaal waren. Inmiddels gaat ze met veel plezier de steiger op en staat ze haar ‘mannetje’ in de bouw.
Praktisch aan het werk
‘Nadat ik gestopt was met school, kreeg ik een brief van het RMC over voortijdig schoolverlaten’, vertelt ze. ‘Samen hebben we toen uitgezocht welke opleiding beter bij mij past. Want ik wilde wel weer aan de studie. Uit de educatiemeter bleek dat een timmermansopleiding mij het beste ligt. Lekker praktisch aan het werk en veel buiten. En één dag per week naar school. Ik leer het beste als ik iets kan doen.’
Enige vrouw
Uiteindelijk was Nadine er een jaar tussenuit. Dat gaf haar de tijd om met haar persoonlijke problemen aan de slag te gaan. En ondertussen werkte ze in de landbouw. Bij het praktijkcentrum Bouw in Sappemeer volgde ze de vooropleiding en ging werken bij een middelgroot bouwbedrijf. In februari begon haar mbo-opleiding aan het Alfa-college. Zowel op school als op haar werk is ze de enige vrouw. Dat vindt ze geen enkel probleem. Ik red me wel. Mijn leermeester zegt wel eens dat ik de enige man op de bouw ben, lacht ze. ‘Want ik ga elke dag wel zonder klagen aan het werk.’
Zowel op school als op haar werk is ze de enige vrouw. Dat vindt ze geen enkel probleem. Ik red me wel.
-
Student aan het woord Van MBO naar HBO
Bij de MBO opleiding ICT zat Dokan niet op zijn plek. Hij liep achter en toen het ook nog eens niet lukte een stageplaats te vinden, stopte hij met zijn opleiding. ‘Het was midden in coronatijd’, zegt hij daarover. ‘Echt een lastige periode. Er waren meer in mijn klas die geen stageplek konden vinden.
Passende opleiding
Nadat ik stopte, kwam ik al snel in contact met Nanno van het RMC. Met hem heb ik uitgezocht welke opleiding nu wel bij mij past. Uit de test die ik met hem deed kwamen meerdere opleidingen. Daar ben ik vervolgens wezen kijken. Zo kwam ik erachter dat geografie of geologie echt bij mij past. Dat wil ik de rest van mijn leven doen.’
Beste route
Met Nanno’s collega Paulien zette Dokan vervolgens de beste route uit om van MBO naar HBO te komen. ‘Ik ben inmiddels begonnen aan de sprintopleiding ICT. Ja toch weer ICT’, lacht hij. ‘Paulien heeft me goed op weg geholpen. Met de aanmelding en ook een aantal andere praktische dingen zoals leren plannen. Niet mijn sterkste kant. Ik ben blij dat ik nu weer op school zit. En weet waarvoor ik het doe. Ook is het fijn om te weten dat ik altijd voor advies naar het RMC terug kan als het een keer wat moeilijk gaat.
-
Route Rubicon als nieuw instrument
Het afgelopen schooljaar hebben RMC en onderwijs de voorbereidingen afgerond voor een nieuw instrument in de regio: Route Rubicon. Dit nieuwe instrument, dat ontwikkeld is op het Noorderpoort College, is erop gericht om het zelfvertrouwen van de student te versterken.
Voordat studenten beginnen, doen ze samen met het RMC een uitgebreide intake. Zo moet duidelijk worden waar de student tegenaan loopt. Dat kan van alles zijn. Problemen met geld, huisvesting of het
combineren van school met een kind. Door deze problemen aan te pakken kunnen de studenten zich volop op de opleiding concentreren. De studenten krijgen les in kleinere klassen met een vaste docent. Dat biedt een prettige omgeving om te leren. Er zijn korte lijnen met begeleiders voor het geval zich problemen voordoen. In de RMC regio Oost Groningen zijn inmiddels positieve resultaten bereikt met Route Rubicon.
-
Goed voorbereid met Pre MBO
In 2021 startte het nieuwe traject Pre MBO op het Noorderpoort. Zestien jongeren die al langer niet naar school gingen maakten zo een nieuw begin. ‘Het was een intensief traject van 15 weken’, zegt coördinator van het begeleiding en adviesteam Sandra Bakker. Samen met docent en coach Anaïs Mouyabat-Kanda stond zij aan de basis van dit traject. ‘En met meteen een goed resultaat. Van de zestien deelnemers hebben veertien het traject met succes afgerond. Zij zijn inmiddels begonnen aan een passende opleiding in het reguliere onderwijs. Dat varieert van MBO Entree tot en met HBO.’
Spannend
‘De achtergrond van de jongeren was heel divers’, vertelt Sandra. ‘Sommigen hadden vooral moeite met leren. Bij anderen ging het meer om persoonlijke belemmeringen. Maar voor iedereen gold dat ze het spannend vonden weer naar school te gaan. Daar hebben we op ingespeeld met intensieve begeleiding door coaching, kleine groepen en veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Ook konden de studenten in hun eigen tijd en tempo leren. En niet onbelangrijk in coronatijd: ze konden gewoon op school komen.’
Positieve ervaring
Aanwezigheid op school was een belangrijke voorwaarde voor het traject. ‘De studenten wisten dat we ze thuis
zouden komen opzoeken als ze niet zouden verschijnen’, aldus Sandra. ‘Dat is in de praktijk nauwelijks voorgekomen. Tijdens het traject hebben we veel aandacht besteed aan creatieve vakken zoals muziek en beeldende kunst. Je kunt de studenten daarmee op een andere manier stimuleren en een positieve ervaring bieden.’
RMC
Het Pre MBO is oorspronkelijk opgezet voor anderstalige studenten. Al snel werd besloten om het voor iedereen open te stellen. Anderstaligen konden daarbij overigens wel blijven rekenen op extra ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal en cultuur. ‘Bij de opzet van het traject hebben we nauw samengewerkt met het RMC en de School als Wijk. ‘Zo waren we goed in staat rekening te houden met de huidige problematiek van jongeren. Het RMC was tweewekelijks op locatie. Prettig om zo’n korte lijn te hebben.’
Tijdens het traject hebben we veel aandacht besteed aan creatieve vakken zoals muziek en beeldende kunst
-
Ervaring met het Alfa-college Manege krijgt VSV’ers weer op de rit
‘Onze dochter Raissa viel uit op het Alfa-college’, vertelt haar moeder Wendy. ‘Ze deed daar de opleiding Pedagogisch Medewerker. Uiteindelijk was het een combinatie van factoren. Het ging twee keer niet goed tijdens de stage en thuis liep het in die periode ook niet lekker. Iemand van het Alfa-college wees ons op De Oude Manege in Winsum. Het RMC regelde dat Raissa mee kon doen.
Wie ben ik, wat wil ik?
Bij De Oude Manege in Winsum kunnen jongeren die zijn uitgevallen en niet goed weten hoe verder, terecht voor een serie groepstrainingen. Belangrijk daarbij zijn de vragen wie ben ik en wat wil ik? In een groepje met ongeveer tien andere jongeren gaan ze daar in tien weken mee aan de slag. Zo ontdekken ze dat ze niet de enige zijn met bepaalde ervaringen en dat veel jongeren hetzelfde hebben. Dat inzicht heeft een positief effect op de jongere en het vervolg van school en op het maken van keuzes.
Vrienden gemaakt
Wendy zag hoe haar dochter opknapte
van het traject. ‘Samen met Joost van het RMC hebben we aan het eind van het traject een hele avond meegelopen’, aldus Wendy. ‘Mooi om te zien hoe iedereen zich presenteerde.’ Ook Raissa kijkt tevreden terug op het intensieve traject. ‘Ik kwam bij het traject omdat ik niet meer wist wat ik moest met school en wat ik nou echt leuk vind. Bij het traject heb ik geleerd waar mijn passie ligt. En ik heb erg leuke en gezellige vrienden gemaakt die met dezelfde problemen zaten als ik. In het begin vond ik het wel lastig om me open te stellen voor de groep. Maar het ging steeds makkelijker toen ik merkte dat meer mensen zo over dingen dachten of hetzelfde hadden meegemaakt. Ik ben blij dat ik aan het traject heb mogen meedoen.’
Kinderopvang
Tijdens het traject kwam Raissa erachter dat haar hart toch ligt bij de kinderopvang. Na het tussenjaar waarin ze onder andere als vrijwilliger in de kinderopvang werkt, start ze na de zomer met een combinatie van werken en leren. In De Oude Manege ontdekte ze dat dat het beste past.
-
Ons team
Boven vlnr: Karin Fekken, Annette Ploeg-Willemsen en Sabine Jurriëns. Onder vlnr: Paulien Smidt en Joost Giesen
Wij willen er zijn voor iedereen binnen de RMC- doelgroep, met name voor hen die ondersteuning nodig hebben bij de vraagstukken rondom scholing, werk-leertrajecten en andere aanverwante zaken. Als team zijn wij divers, transparant, daadkrachtig en toegankelijk. Daarnaast hechten wij waarde aan goede en laagdrempelige samenwerking met scholen, bedrijven, Werkpleinen, welzijnsorganisaties, jongerenprojecten etc
Sabine JurriënsNanno BijlholtKim WieremaPaulien SmidtJoost GiesenAnnette Ploeg-WillemsenKarin Fekken -
Wethouders in de regio die verantwoordelijk zijn voor RMC
De volgende wethouders zijn verantwoordelijk voor onderwijs en/of RMC:
De volgende wethouders waren verantwoordelijk voor onderwijs en/of RMC: